انواع شنا

شنا ۲۴ تیر ۱۳۹۸ بدون دیدگاه 320 بازدید

انواع شنا

آموزش انواع شنا

برای شناکردن روش های بسیار زیادی وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید روی آب بمانید و به جهتی که میخواهید حرکت کنید. در مسابقات رسمی حرکات و مسافت های مشخصی وجود دارد که بر اساس قوانین هر رشته شناگران به رقابت می پردازند. در این مطلب میخواهیم معروف ترین حرکات شنا را با هم بررسی کنیم .

 

۱- کرال سینه :

در حرکت شنا کرال سینه ابتدا دست ها بالای سر و به صورت کشیده قرار می گیرند ، صورت باید به سمت کف استخر باشد . اول حرکت پاها آغاز میشوند . پاها باید به صورت کشیده باشند و به صورت یکی در میان حرکت کنند و تا جای امکان روی سطح آب ضربه بزنند تا شناگر به سمت جلو حرکت کند. بعد از چند ضربه حرکت دستها نیز آغاز میشوند. کف دستها باید بسته باشد و تقریبا به صورت قاشق در بیاید تا بتوانید با دستهایتان آب را به سمت عقب حرکت دهید. در جایی که دست ها به سمت جلو کشیده شده اند ، دست چپ را به سمت داخل آب می برید و سعی میکنید که آب را به سمت عقب حرکت دهید. وقتی دست به موازات پایین تنه قرار گرفت باید دست را از آب خارج کنید و به جای اول خودش یعنی به موازات سر قرار دهید. در این حرکت آرنج شما باید بالاتر از مچ دست هایتان باشد و همچنین حتما توجه کنید که دستتان از داخل آب به موقعیت اول خودش بر نگردد چون این کار باعث میشود که شما به جلو حرکت نکنید و همان میزان آبی که به عقب هول دادید ، دوباره به جلو هول دهید . بعد از تمام شدن کار یک دست و برگشتن دست سر جای اول خود ، دست مخالف کار خودش را شروع میکند و همین حرکت را انجام می دهید. دقت کنید که پاها عملیات پدال زدن یا همان حرکت یکی در میان خودشان را باید از ابتدا تا انتها انجام دهند. نفس گیری در کرال سینه نیز به این شکل است که با شروع حرکت دست ، سر به موازات بدن به سمت سقف می چرخد و با قرار گرفتن دهان در بیرون از آب شناگر نفس می کشد و دوباره سر خود را درون آب قرار می دهد. نفس گیری در کرال به شیوه های مختلف انجام می شود مثلا بعضی می گویند همزمان با حرکت دست اصلی نفس گیری انجام شود. یعنی اگر راست دست هستید نفس گیری با هر حرکت دست راست انجام شود و عده دیگری از مربیان میگویند بعد از سه بار حرکت دست یک نفس گیری انجام شود که این کارها سلیقه ای هستند.

۲- کرال پشت :

شنای کرال پشت در واقع همان کرال سینه می باشد با این تفاوت که در این حرکت صورت شناگر به سمت سقف استخر می باشد . حرکت دست ها به همان شکل است اما باید توجه داشته باشید که باید انگشتانتان را به هم بچسبانید و دستتان مانند قاشق یا پارو عمل کند پس موقعی که دست شما در حال هول دادن آب هست باید کف دستتان به سمت عقب باشد تا بتوانید آب را پارو کنید. برای این کار بهتر است به خاطر داشته باشید که همیشه در حرکت کرال پشت دستتان را با انگشت کوچک خودتان وارد آب کنید. به این شکل دست شما در موقعیت درست خودش قرار می گیرد. در حرکت کرال پشت نیز پاها حرکت پدالی خود را دارند و به حرکت سریعتر شما کمک می کنند. معمولا در این حرکت ، گوشها داخل آب هستند پس سعی نکنید که گوشتان بیرون آب باشد . در این حرکت چون دهان در کل مدت شنا بیرون آب است ، نفس گیری بسیار آسان می شود و به طور طبیعی می توانید تنفس کنید.

۳- شنا پروانه :

شنای پروانه کمی پیشرفته تر است . در این نوع شنا کردن ، شناگر دست های خود را به صورت کاملا باز و صاف از طرفین به بیرون از آب میاورد و موازی با بدن به صورت کشیده و در جلوی سر داخل آب میکند و سعی میکند که آب را به عقب هول دهد. وقتی دستها به عقب رسیدند ، دست ها را از آب خارج کرده و در موقعیت اول قرار میدهیم و به همین شکل به شنا کردن ادامه میدهیم. حرکت پاها یا به اصطلاح پدال زدن در این حرکت به این شکل است که پاها باید به هم چسبیده باشد یعنی درست برعکس حرکت های کرال که پا یکی در میان حرکت میکرد. وقتی پاها به هم چسبیده باشد ، حرکت ایجاد شده در واقع باعث ایجاد قوس از کمر تا پاها میشود تا باعث حرکت شما به جلو شود. ایجاد این قوس در جایگذاری بهتر دست ها نیز موثر است و با تمرین میتوانید این حرکت را به زیبایی هر چه تمام تر انجام دهید. در مسابقات شنای حرفه ای مشاهده میکنیم که در شروع مسابقه ابتدا شناگران چندین حرکت پا میزنند و بعد حرکت دستان خود را شروع میکنند که این کار باعث سرعت بیشتر شناگر می شود.

۴- شنا قورباغه :

در شنا قورباغه دست ها به سمت جلو کشیده است و با حرکت دستها سعی میشود که عدد ۵ فارسی کشیده شود. توجه داشته باشید که کف دست و آرنج به سمت پایین باید باشد و سپس به حالت اولیه دستها بر می گردد. در هنگام حرکت دستها ، سر به طور کامل از آب بیرون میاید و عملیات تنفس انجام می شود. بعد از اینکه دوباره دستها به حالت اولیه بر می گردد و سر داخل آب میرود ، حرکت پاها شروع میشود به این شکل که از طرفین پا به داخل جمع میشود و سعی میکنیم با ضربه ای نرم آب را به طرفین با پای باز هول دهیم . باید توجه کنید که در این حرکت پنجه های پا به سمت داخل کشیده شود و کف پا در کشیده ترین حالت خودش باید باشه تا سطح بیشتری پیدا کنه و آب را راحت تر پارو کند. بعد از این حرکت هر دو پا به صورت کشیده به هم می چسبند و حرکت دوباره انجام می شود.

 

نظرات شما عزیزان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعات
برترین مطالب
مطالب تصادفی