آموزش شنای پروانه

شنا ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ بدون دیدگاه 143 بازدید

شنای پروانه

شنا پروانه

در مقاله دیگه انواع شنا را برای شما علاقمندان به رشته شنا توضیح دادیم . اکثر شناگران بر این عقیده هستند که شنای پروانه سخت ترین نوع شنای رسمی محسوب میشود. حرکت هایی که در این نوع شنا باید انجام داد ، قدرت و انعطاف بدنی بالایی را نیاز دارد. همچنین آموزش این تکنیک به شناگران تازه کار بسیار سخت تر از سایر مدل های شنا است. معمولا در دوره های آموزشی شنا پروانه آخرین حرکتی است که به شنا آموز آموزش داده میشود. البته این نکته رو هم باید متذکر بشیم که علی رغم سختی این حرکت ، زیباترین نوع شنا کردن نیز می باشد. حرکت پاها باید به صورت حرکت دلفین باشد و ابتدا از کمر آغاز میشود و به پاها میرسد و با قوسی که ایجاد میشود باعث کنار زدن آب میشود همچنین دستها از طرفین باز میشوند و وقتی داخل آب شدند آب را به سمت عقب حرکت می دهند و در این لحظه عملیات تنفس انجام می شود.

وضعیت بدن شنا پروانه :

وضعیت بدن در شنای پروانه بسیار شبیه شنا کرال سینه می باشد. با این تفاوت حرکت دستها و پاها بر خلاف شنای کرال که به صورت یکی در میان بود ، در اینجا به صورت همزمان است. یعنی هر دو دست و هر دو پا حرکات خود را با هم انجام می دهند. همچنین بر خلاف شنای کرال که همیشه بدن در راستای افقی قرار دارد در اینجا بدن دائما دارای قوس هایی میشود اما باید توجه داشت که تا حد ممکن باید بدن در راستای افق قرار بگیرد و از عمودی شدن بدن جلوگیری کرد.

 

وضعیت سر شنا پروانه :

گفتیم که حرکت بدن باید به شکل موجی باشد ، این حرکت موجی ابتدا از سر آغاز میشود و به بدن میرسد. پس حرکت سر باید به طوری باشد که شروع کننده این حرکت موجی شکل باشد اما باید حرکت سر به آرامی انجام شود و چون عملیات نفس گیری با هر حرکت انجام میشود سر دائما داخل آب میشود و از آب بیرون می آید.

 

پا شنا پروانه :

در شنا پروانه حرکات پا در واقع همان حرکات شنا کرال سینه می باشد با این تفاوت که هر دو پا باید به هم چسبیده باشند و با هم حرکت کنند. معمولا باسن در هنگام حرکت کمی بیرون آب است و پاها حدود ۳۰ سانتی متر زیر آب در حال حرکت باید باشند. تعداد حرکات پا نسبت به حرکت کرال کمتر می باشد . همچنین به این نکته توجه داشته باشید که پاها نباید صاف و خشک باشند و ضربات نباید با کمر زده شوند. چون هم حرکت اشتباه است و هم ممکن است به کمر آسیب وارد شود.

 

دست شنا پروانه :

دست ها در ابتدای حرکت و هنگام سر خوردن و پای دلفین زدن موازی با بدن در بالای سر و چسبیده به هم هستند. هنگام شروع حرکت دست ها از طرفین به صورت کشیده باز میشوند و آب را از طرفین به سمت عقب هول میدهید. وقتی دست ها به دو طرف بدن رسیدند ، دستها با فاصله کمی از آب بیرون می آیند و بالای سر و موازی با بدن در آب قرار می گیرند و حرکت را دوباره انجام می دهید.

 

نفس گیری شنا پروانه :

عملیات نفس گیری در شنا پروانه باید سریع انجام شود به طوری که وقتی دستها از طرفین از آب بیرون می آیند سر نیز به بالای آب می آید و عملیات دم و وقتی که دستها به زیر آب میروند و سر زیر آب قرار می گیرد عملیات بازدم انجام میشود. توجه داشته باشید درست زمانی که دست ها به جلو پرتاب میشوند سر باید به زیر آب برود . این کار باعث میشود تا دست ها راحت تر به جلو حرکت کنند و در موقعیت درست قرار بگیرند.

نظرات شما عزیزان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعات
برترین مطالب
مطالب تصادفی