نفس کشیدن صحیح در کاراته
کاراته ۱۲ دی ۱۳۹۴ بدون دیدگاه 1140 بازدید

karate-breathe-correctly

 

طرز صحیح تنفس کردن

 

شاید تا بحال کمتر کسی به این نکته توجه کرده باشه که ما انسان ها هفته ها بدون غذا خوردن میتونیم زنده بمونیم و روزها بدون نوشیدن آب اما بیشتر از چند دقیقه بدون نفس کشیدن نمیتونیم به زندگی خودمون ادامه بدیم. و جالبتر اینکه به خوردنی ها و نوشیدنی ها بیشتر از تنفسمون اهمیت میدهیم . و صد البته حتی به پوشاک و طرز لباس پوشیدنمون بیشتر از طرز نفس کشیدنمون اهمیت میدیم.

حال سوالی که مطرح میشه اینه که چرا ؟

به دو دلیل :

۱- مردم متوجه نفس کشیدن نیستند :

چون نفس کشیدن یک امر طبیعی است و بدن ما خودش این کار را انجام میدهد پس ما تقریبا یادمان رفته که نفس کشیدن برای ما بسیار ضروری است و تا وقتی که مشکلی برای سیستم تنفسی ما پیش نیاید متوجه آن نمی شویم.

۲- مردم طرز صحیح نفس کشیدن را نمی دانند :

خیلی از مردم حتی نمی دانند که میتونند بهتر نفس بکشند و راه صحیح اون رو نمیدونند . مثلا باید از بینی نفس بکشیم یا از دهن و یا حتی از گوش ؟ و اینکه راه متفاوتی هست یا سخته و یا آسون ؟

 

تنفس یک امر ضروری است برای زندگی و کاراته یک سبکی از زندگی . ما در اینجا ورزش کاراته را مثال میزنیم ولی برای تمامی ورزش ها این عمل صدق می کند. خوب نفس کشیدن وقتی به چشم میاید که ما در حال ورزش کردن مخصوصا از نوع حرفه ای هستیم. چون تنفس یک راه ارتباطی رو بین بدن شما و مغزتان ایجاد می کند و وقتی تحرک شما زیاد می شود باید مقدار اکسیژن بیشتری به مغز و بدنتان برای عکس العمل های سریعتر برسد.

برای تنفس صحیح راه های بسیار و متدهای گوناگونی وجود دارد که هر کدام به زیرشاخه ای از ورزشهایی چون یوگا ، تای چی ، کی گانگ و … محسوب می شود.

در تاریخ کاراته استادان بزرگ به شاگردانشان در حین آموزش فنون و تکنیک های این ورزش تنفس صحیح رو نیز آموزش میدادند. البته به این نکته حتما توجه داشته باشید که یک راه صحیح برای درست نفس کشیدن وجود ندارد و یک راه غلط نفس کشیدن نیز وجود ندارد پس نفس بکشید ، نفس بکشید و باز هم نفس بکشید . هیچ موقع در حین کاراته نفس خودتون رو حبس نکنید. پیشنهاد می کنم مطلب ۱۰ اشتباه رایج در کاراته را مشاهده نمائید.

خوب این عمل رو با عکسها و توضیحاتی از استاد کاراته Vinicio Antony براتون توضیح میدم :

استاد Vinicio Antony کسی است که کاراته سنتی را با تمرینات مدرن ترکیب کرده است و میتوان از ایشون به عنوان یکی از بزرگترین کارشناسان ورزش کاراته یاد کرد.

 

۱- تنفس دیافراگمی :

karate-breathing-1

 

این نوع تنفس رو با ۴ نفس عمیق به زیر شکم شروع کنید . به این نوع تنفس در ژاپن tanden گفته می شود. حتما از بینی عمل دم و از دهان عمل بازدم را انجام دهید. هر دم و بازدم باید به حد ماکزیمم برسد و انبساط و انقباض شکم خود را باید با هر دم و بازدم احساس کنید.

.

۲- تنفس قفسه سینه ای :

karate-breathing-2

 

حالا ۴ بار به صورت افقی به طرفین نفس بکشید . در این مرحله شما باید منقبض شدن قفسه سینه خودتون رو با هر بار تنفس احساس کنید ( به جای شکم ) . همچنان مثل قبل دقت داشته باشید تا از بینی نفس را به داخل بکشید و از دهان خارج کنید. سعی کنید حتما تفاوت بین نفس کشیدن این مرحله با مرحله قبلی را احساس کنید و یکجور نفس نکشید.

 

۳- تنفس ستون فقراتی :

karate-breathing-3

 

حالا چهار مرتبه به سمت عقب نفس بکشید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده اید این کار برایتان بسیار دشوار خواهد بود ولی باید تلاش کنید تا انقباض و انبساط بافت پشت ستون فقرات خودتون رو با هر بار تنفس احساس کنید . طبق معمول از بینی دم و از دهان عمل بازدم را انجام دهید.

 

۴- تنفس ششی :

karate-breathing-4

 

و در آخر ۴ نفس از طریق شش خودتون انجام بدید. این مرحله بسیار آسون هست چون اکثر مردم فقط از این روش استفاده می کنند. این در واقع همون روشی است که وقتی استرس دارید پیشنهاد می شود انجام دهید. قفسه سینه و شانه هایتان را باز کنید و نفس بکشید. همچنان این نکته را در نظر داشته باشید که دم از بینی و بازدم از دهان انجام شود.

 

به همین راحتی ، ما میتوانید با این چهار مرحله تنفس خودتون رو بهبود ببخشید . البته باید این نوع نفس کشیدن را با ضربات کاراته همراه کنید تا کاملا برایتان جا بیفتد. البته مربی شما نیز میتواند کمک زیادی به شما در این عمل بکند.

با نگاه کردن به تنفس خودتان کار را شروع کنید…

نظرات شما عزیزان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعات
برترین مطالب
مطالب تصادفی
0