آموزش شنا قورباغه
شنا ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ بدون دیدگاه 49 بازدید

شنا قورباغه

شنا قورباغه

در بین چهار مدل شنا کردن مرسوم و رسمی در جهان ، شنای قورباغه یا breastroke آهسته ترین مدل شنا می باشد. این سبک شنا کردن در مسابقات جهانی و المپیک جایگاه خودش رو داره . از شنا قورباغه به دلیل آرام بودن و اینکه انرژی کمتری نسبت به بقیه مدل های شنا از شناگر می گیرد برای مسافت های طولانی تر استفاده میشود. آهسته و آرام بودن این شنا باعث میشه که این حرکت تمرکز بیشتری بخواهد و هماهنگی بین اعضای بدن در آن مهم است. در این حرکت ، مربیان شنا نظرات مختلفی دارند و هر کدام بر این باورند که روش آنها درست است اما در این مطلب سعی میکنیم نوع شناخته شده که قهرمانان المپیک این رشته استفاده میکنند مورد بررسی قرار گیرد و سعی کنیم روش کاملا صحیح را توضیح دهیم.

حرکت قورباغه تشکیل شده از ۴ بخش که توصیه میکنیم هر بخش را جداگانه یاد بگیرید و سپس مراحل را با یکدیگر ترکیب کنید تا بهتر و سریعتر حرکت را فرابگیرید.

۱- حرکت دست شنا قورباغه : در حرکت دست ابتدا میبایست بدن روی آب شناور باشد،  دست ها بالای سر و موازی با بدن در آب کشیده شده باشد و به هم چسبیده باشند.  پاها نیز به همدیگر چسبیده و موازی با بدن قرار گرفته باشد. سپس باید با دستها سعی کنید که عدد ۵ فارسی را بنویسد. توجه داشته باشید که هنگامی که میخواهید آب را به سمت عقب حرکت دهید انگشت ها به هم چسبیده باشند. همچنین آرنج و دست ها باید به سمت پایین باشد و دست ها را از عرض شانه ها بیشتر باز نکنید. اشتباه رایجی که خیلی از شناگران تازه کار انجام می دهند این است که پنج خیلی بزرگی می کشند و کاملا دستها را به طرفین می برند که این کار اشتباه است. وقتی پنجه های دست به قفسه سینه رسید باید هر دو دست جمع شود و قسمت انتهایی ۵ را تشکیل دهد. سپس دستها به حالت اولیه برگشته و بعد از مکث دوباره این حرکت تکرار شود.

۲- حرکت پا شنا قورباغه : در حرکت پا ابتدا میبایست بدن روی آب شناور باشد ، در تمرین این حرکت دستها را بالای سر و موازی با بدن نگه میداریم . برای تمرین بهتر این حرکت در ابتدا بهتر است از تخته شنا استفاده شود تا بتوانید حرکت پاها را به درستی انجام دهید. برای شروع حرکت ابتدا باید پاها را جمع کنید. پاها را به سمت بدن جمع کنید. توجه داشته باشید که پاها از عقب جمع شوند و بین زانوها به اندازه عرض شانه فاصله باشد. بعد از جمع شدن پاها هر دو پا آب را به سمت طرفین باید هول بدهند و بعد از صاف شدن کامل پاها ، هر دو پا به هم چسبیده و به حالت اول بر میگردند. چند نکته را در حرکت پاها باید توجه داشته باشید. جمع کردن پاها باید آرام و آهسته اما باز کردن پاها باید سریع باشد تا آب به سمت عقب هول داده شود. اما توجه کنید که ضربه باید سریع باشد اما پاهایتان را پرتاب نکنید تا در طول مدت به زانوهایتان فشار وارد نشود. نکته بعدی اینکه کف پاهایتان باید کشیده باشد یعنی بیشترین سطح خود را داشته باشد تا بتوانید آب را راحت تر به عقب بزنید.

۳- نفس گیری شنا قورباغه : نفس گیری قسمت مهمی از هر حرکت در شنا می باشد. در شنا قورباغه شما هنگامی که حرکت دست را شروع میکنید ، باید کمی سرتان را از آب بیرون بیاورید و هوا را داخل شش هایتان پر کنید. همچنین وقتی حرکت دستها در حال تمام شدن است سر را داخل آب باید ببرید و تا شروع شدن دوباره حرکت دست عملیات حباب درست کردن یا خالی کردن شش ها از هوا را انجام دهید. مهارت در این حرکت با تمرین بسیار بدست می آید.

۴- هماهنگی عصب عضله شنا قورباغه : حرکت قورباغه چون تشکیل شده از حرکت دست ، نفس گیری و حرکت پا و همچنین بر خلاف شنا کرال که همه حرکات با هم انجام می شوند ، این سه حرکت همزمان انجام نمیشوند نیازمند هماهنگی بیشتر اعضای بدن است تا حرکت به درستی صورت گیرد. هماهنگی به این شکل است که وقتی حرکت دست شروع میشود تنفس نیز انجام میشود و با تمام شدن حرکت دست ، سر را به زیر آب میبریم و بعد از تمام شدن کامل حرکت دست و تنفس ، حرکت پا را انجام می دهیم. بهتر است بعد از حرکت کامل پا مکث یکی دو ثانیه ای داشته باشیم و حرکت بعدی را انجام دهیم. در ابتدای کار بهتر است حرکات کاملا با آرامش و به آرامی انجام شود. همچنین مکث ها طولانی تر باشد تا در مغز جا بیفتد.

نظرات شما عزیزان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعات
برترین مطالب
مطالب تصادفی
0