بو‌م‌های خاموش سبد خرید پاورپک

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
تومان 0
بو‌م‌های خاموش سبد خرید پاورپک

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
تومان 0

ضربات بوکس

how-to-punch-in-boxing

how-to-punch-in-boxing

ضربه های ورزش بوکس

ورزش بوکس تنها دارای چهار ضربه اصلی می باشد اما همین چهار ضربه دارای پیچیدگی های بسیار زیادی است که این امر یاد گرفتن اصولی این ضربه ها را نشان میدهد. البته بوکس به همین چهار ضربه پایان نمی پذیرد و تکنیک های مختلفی وجود دارد. برخلاف باور عمومی که برای یک بوکسور تنها دست های قوی بسیار اهمیت دارد اما در واقع اینطور نیست و بوکسورها نیاز به پاهای بسیار قوی و سریع نیاز دارند تا بتوانند به بهترین شکل رقص پا کنند و حرکات سریعی در رینگ داشته باشند. جاخالی دادن های سریعی که در مسابقات بوکس مشاهده میکنیم به خاطر تمرین های بسیار زیادی است که علاوه بر ضربات اصلی که به توضیح آنها خواهیم پرداخت انجام میشود .

ما در اینجا تنها به معرفی چهار ضربه اصلی می پردازیم :

۱- چپ مستقیم ( Jab ) :

boxing-jab

در واقع چون اکثر افراد راست دست هستند ، در اصطلاح ضربه چپ رو به دست سبک فرد میگویند که وقتی در گارد خود می ایستد می شود دست جلو. از این نظر دست سبک میگویند چون هم فاصله کمتری با حریف دارد پس قدرت کمتر و سرعت بیشتری دارد این دست و هم از این نظر که فرد راست دست ، دست چپش میشود دست سبک چون دستی است که با آن کمتر کار میکند و اصولا عضلات ضعیف تری دارد.

برای این ضربه دست راست شما باید به صورتتان چسبیده باشد ، پای چپتان از ناحیه مچ به سمت بیرون مایل شود ، بدنتان به راست مایل شود و دست چپتان به طور کامل کشیده شود. ضربه باید با سیکن به صورت یا سینه طرف مقابل به طور مستقیم برخورد کند. البته این موارد برای تمرین اولیه می باشد و شما باید به آرامی و کاملا با حوصله و شمرده شمرده ضربه بزنید و نه یکدفعه و ناگهانی تا کامل ضربه در بدنتان جا بیفتد. در مبارزه این ضربه با جهش کوچکی به سمت جلو زده می شود.

۲- راست مستقیم ( Straight Right ) :

straight-right-punch-in-boxing

در دید اول شاید تمام حرکات مثل ضربه چپ باشد اما وقتی ضربه میزنید تفاوت این دو ضربه را در حالت گرفتن بدن و همچنین کاربرد این ضربات در بوکس متوجه می شوید. دقیقا بر عکس ضربه قبل ، این ضربه با دست راست یعنی دست سنگین شما که موقع گارد گرفتن دست عقب شما می باشد زده می شود. ضربه این دست سرعت کمتر و قدرت بیشتری دارد چون فاصله اون تا حریف بیشتر از دست چپ شما می باشد. پس اگر چپ دست هستید دقیقا باید برعکس این عمل کنید یعنی دست چپ شما میشود دست سنگین و دست راست شما می شود دست سبک . دست چپتان کاملا روی صورت قرار می گیرد ، پای راست از مچ به سمت بیرون و بدن به سمت چپ مایل می شود. دست را کاملا کشیده به سمت حریف پرتاب می کنید. باید در ضربات سعی شود دست مخالف کاملا از ناحیه آرنج به بدن چسبیده باشد و دست هایتان باز نباشد تا راه برای حمله دشمن باز باشد. کاملا حواستان باشد که در هنگام ضربه زدن ، دست چپتان را حتی برای دفاع از ضربه هوک حریف آماده نگهدارید و کاملا صورت خودتان را محافظت کنید.

۳- هوک ( Hook ) :

boxing-hook-punch

Hook به معنی قلاب است اما در فارسی هم به این ضربه هوک می گویند. یک ضربه بسیار قوی و قدرتمند. در واقع این ضربه فاصله کمتری نسبت به دو ضربه قبل دارد و آرنج ها در راستای شانه خم می شوند و مچ دست شما دقیقا باید مثل عکس بالا باشد. دست مخالف باید کاملا به صورت چسبیده باشد . این ضربه به خاطر خم بودن آرنج قدرت بیشتری پیدا میکند .

چون از قدرت بدن بیشتر استفاده میکند اما چون باید در فاصله کمتری از حریف خود باشید پیدا کردن موقعیت آن سخت تر است. در این ضربه نیز باید پای موافق با دست ضربه زننده به سمت بیرون و بدن به سمت مخالف تمایل پیدا کند.

۴- آپرکات ( Upper Cut ) :

Right-Hand-Uppercut-boxing

آپرکات یا به طور مخفف آپر نیز ضربه ای قدرتمند است که با آرنج های خم زده می شود. در این ضربه شما همانند هوک دستتان را از آرنج خم میکنید و سپس از سمت پایین به بالا می آورید و هدفتان صورت ، سینه و یا آبگاه حریف است پس شما به سه نقطه میتوانید آپر را وارد کنید. در عکس بالا کاملا مشخص است پای موافق دست ضربه زننده را به سمت بیرون مایل میکنید و سعی کنید با بدن ضربه بزنید تا مشتتان قوی تر شود. این که ضربه آپر در بدن شما بنشیند شاید حتی ماه ها طول بکشد اما ضربه ای بسیار مهلک است. همچنان به این نکته توجه داشته باشید که دست مخالف به صورت چسبیده باشد چون درست موقعی که شما در حال ضربه زدن هستید ، بهترین فرصت برای حریف است که به صورت بدون محافظ شما ضربه بزند.

 

چند نکته در مورد ضربه زدن :

۱- سعی کنید ضربه هایتان را بدن بزنید

۲- دست مخالف ضربه همیشه به صورت باید چسبیده باشد و مانع از حمله حریف شود

۳- به هیچ وجه گارد خود را از دست ندهید حتی در هنگام ضربه زدن

۴- ابتدا ضربه ها را با شماره و کاملا آرام تمرین کنید و سپس رفته رفته ضربه ها را سریعتر و محکمتر بزنید

۵- همیشه از قد خودتان مشت هایتان را بالاتر بزنید

۶- ضربه های ترکیبی را نیز تمرین کنید. به طور مثال بعد از گذشت مدتی فقط تمرین هوک نکنید بلکه ترکیبی از ضربات هوک ، آپر ، دست جلو و دست عقب را تمرین کنید و سعی کنید سه یا چهار ضربه را به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید.

 

امیدواریم از این مقاله خوشتون اومده باشه ، اگر نظری در این مورد دارید حتما در قسمت نظرات بفرمائید . پیشنهاد میکنیم حتما مقالات دیگر سایت رو نیز بخونید .

خوشحال میشیم که تو سایت ثبت نام کنید و مثل بقیه اعضاء نظرتون رو بنویسید.

5 پاسخ

  1. سلام
    مطالب خوبی بود ممنون
    فقط خیلیا تو بوکس عقب نشینی میکنن میرن عقب فکر میکنن که وقتی جاخالی میدن خیلی قوی میشن و گنگشون میزنه بالا معروف میشن اینا
    ولی نه به نظر من تو بوکس باید همیشه اول حمله کنی نباید منتظر بمونی حریفت به سمتت بیاد باید کاری کنی که عقب عقب رفته تعادلش از بین بره و نتونه بایسته بهترین حرکت حمله هست اگه حمله نکنی ۹۰درصد احتمال داره که ناک اوت بشی

دیدگاهتان را بنویسید

برای ثبت نام باید در سایت ثبت نام کرده و سپس وارد کاربری خودتون بشید.